Sunday 29 December 2013

Di Ambang Usia

Assalamualaikum...

Syukur kehadrat illahi...alhamduillah masih diberikan kesempatan untuk merasai oksigen nikmat ALLAH yang tidak berbelah bagi ini dan tiada tandingan. Subhanaallah... Kali ini sekadar untuk menginsafi diri... Sejak dua menjak ini...terlalu ramai sahabat-sahabat yang seusia ku men'upgrade' kehidupan mereka...ada yang sudah menjadi pengantin baru, dapat anak baru, bakal jadi pengantin baru, ada dapat rumah baru, dapat kereta baru, dapat kerja baru, dan semuanya baru. Allahuakbar...mana tak tersentapnya hati ini apabila melihat sahabat yang seusia sudah menemukan kehidupan sebegitu.. Ya...sedikit sebanyak aku turut terasa bahawa aku nih masih tidak punya apa-apa lagi...mana tak ye bila buka laman sosial...semua sibuk berbicara pasal semua perkara itu...aku mula rasa agak tak senang duduk...bukan sebab cemburu dengan mereka tapi layakkah aku untuk dapat kehidupan yang baik dikemudiaan hari,aku tak mahu sebaliknya tapi terasa sangat diri tak berapa baik lagi...terlalu banyak perkara yang perlu aku baiki...melihat pada mereka...aku kagum...di usia yang muda mereka sudah menjadi seorang hamba yang baik...mungkin sebab itu Allah hadiahkan rezeki dan jodoh mereka awal. takpayah tengok orang lain lah...sudah cukup lihat pada kakak aku sendiri...di usia yang cukup muda hidupnya sudah lengkap...selepas buat diploma...terus dapat kerja...setahun...kemudian kahwin...setahun kemudian dapat anak....Subhanallah...segala puji kembali kepada Allah...Cantik sungguh Allah atur hidup dia...dan sememangnya dia layak untuk mendapat kehidupan sebegitu...aku??sememangnya terlalu banyak kekurangan dan kelemahan yang perlu diperbaiki.. Cita-cita aku yang paling aku dambakan sekali adalah aku nak mencari ilmu agama sebetul-betulnya...aku nak sangat betul-betul kenal Allah...sudah sekian lama aku menantikan saat aku ada peluang untuk mencari Allah...mencintai Allah dengan sepenuh hati aku tanpa ada gangguan dari anasir lain...cita-cita yang zahirnya memang aku nak menjadi anak yang berbakti pada kedua iba bapa aku...aku mahu bantu mereka...bukan sahaja di dunia malah di akhirat kelak...aku takut di akhirat kelak diri sendiri pun aku tak dapat nak bantu...macamana aku nak bantu ibubapa aku....Ya Allah Ya Rabb..suatu saat nanti jika aku diberi kesempatan dan peluang itu...aku akan cari peluang itu...tapi sebelum aku terjumpa peluang itu... Ya Allah jagalah hati hambaMu ini dari kelalaian dan kelekaan duniawi semata.. Ya Allah aku tak mahu menjadi hamba yang dalam kerugian di akhirat kelak...sesungguhnya hidayah itu milikMU..

No comments:

Post a Comment