Monday 28 January 2013

Sungai lembing


Assalamualaikum..

Mood aku sebenarnya kureng sikit sebab ada satu perkara yang membuatkan aku sakit hati soal duit dan kena tipu. Mudah-mudahan aku dapat selesaikan. Insyaalah... OKEY!!tukar mood happy jap nak cerita pasal aku menghabiskan hujung minggu aku jadi pelancong di Sungai Lembing yang terletak lebih kurang 40 km dari bandar Kuantan. Aku ke sana dengan seorang bestie aku, kami naik bas rapid di Terminal Makmur ke sana(untuk pengetahuan korang januari-april 2013 bas rapid kuantan adalah percuma jadi kami tak melepaskan peluang merasai bas percuma dan baru,hahaha...nampak kan suka mengambil kesempatan dalam kesimpitan). Sebenarnya selepas 10 tahun aku jejak kaki ke sini lagi,dulu tak silap aku waktu darjah 6 dulu aku pernah datang sini. Dah banyak perubahan yang aku tengok. Nampaknya MPK(majlis pembandaran kuantan telah ambil alih kawasan tu untuk dimajukan dan jadikan sebagai tempat pelancongan). Dulu pekan SL(sungai lembing) nih macam pekan mati daah,macam pekan ala-ala cowboy pun ada. SL nih banyak bangunan lama dan banyak sejarahnya sebab itu SL ada pontensi besar untuk jadi tarikan pelancong.sebenarnya dulu tempat itu bekas lombong bijih timah kalau nak tahu pasal sejarahnya boleh pergi muzium kat sana atau baca sini..

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing



Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

Muzium Sungai Lembing

tengahari buta excited naik kete kuda..kesian kuda... -_-'

Pekan Sungai Lembing

Pekan Sungai Lembing

Pekan Sungai Lembing

Pekan Sungai Lembing
LUNCH..Mee Jawa..yummy!!
Sungai Lembing Underground the Mines

Lubang Sejuta Ringgit

Sungai Lembing Underground the Mines

Sungai Lembing Underground the Mines

ini ler ropenya kereta bijih timah tuh,hahaha

Sungai Lembing Underground the Mines

Sungai Lembing Underground the Mines

Lif simulasi untuk merasai keadaan sebenar
 turun ke bawah tanah ke kawasan bijih timah

anak tangga yang agak licin dan curam.AWAS!

pintu keluar terowong..zam..zam alakazam!

Sungai Lembing Underground the Mines

sepanjang terowong yang agak basah dan sejuk kerana ada air bukit


Terowong nih sedalam 800m...80m naik kereta bijih timah(suka hati aku je kan letak nama lepastuh kene jalan kaki sejauh lebih kurang 700m..perjalanannya agak seronok sepanjanh terowong akan ada aktiviti so kita first cam amat menyeronokan sebab kita tak tahu apa yang ada didepan,kalau nak merasai suasananya kena pergilah..). 


TERIMA KASIH!! ^_^

No comments:

Post a Comment