Wednesday 9 January 2013

Alahai Bas..

Assalamualaikum...buat apa tuh?

kalau dah tengah bac blog nih mestilah tgh baca blog kan..takkan lah tengah kira gigi harimau pulak kan..haishman...hahaha..apa ek yang aku mahu kongsikan..jap ek nanti aku pikirkan...teringat pulak satu cerita mengenai tanda-tanda orang yang obses beronline nih..salah satunya..adalah...suka bukak laman social tak kiralah laman apa tapi tak tahu nak tulis apa but still nak tulis gak.adakah aku juga dikalangan tersebut??arghhh tidak..aku sebenarnay nak berkongsi serba sedikit mengenai mengalaman aku semasa menggunakkan pengangkuta awam di Malaysia nih...alahai ayat bajet pernah pergi oversea kan...pedahal oversea semenanjung nih pung aku tak lepas lagi...pengalaman naik kapal yang boleh terbang pon tak ada lagi...haha...aku selalu tanye orang yang pernah naik kapal terbang...Apa ek rasanya?apa perasaan time aik kapal terbang ek? seronok tak?hahaha...kesian kan aku...so..ada sape2 nak bawak aku naik kapal terbang tak?setakat helikopter tuh pernah lah naik waktu tentera udara buat pameran tapi memang tak begerak lah kan..hahaha...tak pe at least ada kan..hehehe...
panjang pulak mukadeimah kau nih...ok lah aku start enjin kuasa kambing aku untuk becerita pasal pengalaman aku ye...hahaha...


  • dulu waktu aku nak balik matrik..waktu aku agak kecik lah..kecik laa sangat kan..haha...almaklum lah first time naik bas..masa tuh dari Kuantan-Kuala Pilah...Abah aku hantar sampai Terminal Makmur pastuh dia terus balik..dah tak tunggu aku sampai kau naik bas..almaklum lah kejar nak sembelih lembu...tuh kan time raya haji..aku aku bajet platform yang aku tunggu tuh betul lah kan..aku tunggu2 mana bas nih dah pukul 9..aku tunggu sampai 9.15..still tak de..aku dah cuak dah beb..aku pun p naik atas tanye kat kaunter..rupanya aku salah platform...waktu aku dah gelabah...dalam kotak minda aku nih...hanya terbayang...esok ada kelas amali kimia dengan cikgu yang garang..aku mesti pergi jugak kelas.aku pon mula cari tiket yang lain..semua dah habis utk harituh..adanya keesokan hari je...aku terus fikir...apa aku nak buat...last2 aku dapat idea aku nak call kwn aku nih...dia pon duduk Kuantan juga..nasib baik dia tak jauh lagi..kereta yang dia naik tuh baru sampai dekat je lah kiranya..jadi aku tumpang dia lah kan..time aaku call abah aku...aku menangis teresak-esak..cakap aku kene tinggal bas..semua orang pandang..ada yang tanye..kenape nih dik?aku buat tak layan je...haha...klaka pulak bila teringat..

  • time nih aku nak balik Kelantan..dari Kuala Pilah...yang aku panas hati ye tentang bas nih...ntah jalan mana ntah dia ikut..pastuh setiap 30 minit nak berhenti..mana tak ye nak boleh ke sampai ambil masa sampai 14 jam..gilok betul...lah seat dia tak best lansung..goyang2...time nak balik pon cam tuh gak..sabau je lah...sampai kami yang kat belakang menjerit2...pakcik bila nak sampai nih?sori..kurang adab sikit sebab dah hilang sabau...hehehe

  • waktu aku kat upm plak...nih time kat puduraya...macam2 terjadi...paling sadis aku kene tipu dengan ulat bas...waktu tuh serius aku rasa nak meletup je...apedahal aku beli tiket kat kaunter dia..bila kau turun kat bawah...pelik mana bas ye...pastuh ada seorang lelaki nih suruh ikut dia..jauh lah gak berjalan nih..sampai keluar peluh jantan kau nih...lah aku bawak barang berat..nak tercabut kaki aku nih..sesampai je kat satu tempat...baru aku terfikir aku dah kene main dengan ulat bas...tetiba je ada polis datang..aku dah makin panas beb..aku naik bas tuh...and then Encik Polis tuh cakap2 lah..yang kat sini memang banyak kes macam nih..dia pun suruh aku isi borang untuk kalau ada papehal senang nak buat dan untuk keselamatan penumpang dalam bas tuh..kiranya aku isi sebagai wakil bas lah kan..nasib baik Encik Polis tuh encem..dapat gak lah mengubat hati yang membara.. rasa nak tumbuk..dush..dush..!! kat manusia yang tak berhemah tuh..aku dan mereka2 yang tak bersalah jadi mangsa..ye lah kesian aku tengok ada yang bawak anak kecik..barang banyak kene jalan jauh2...ee..geram wei...

  • nih kes uang terjadi kat puduraya juga...serius aku dah serik nak naik kat situ...waktu aku dengan exhausted ye sampai terus menuju ke kaunter untuk dapatkan tiket..ok..dapat tiket settle...nih time nak naik bas...tetiba Encik Driver check tiket aku sama dengan tiket salah seorang penumpang yang lain..bila di check rupanya tiket aku tuh naik di Pekeliling..what the fish beb!!??klu aku nak naik kat Pekeliling wat pe aku beli kat Puduraya..corodik punye orang...lepas aku tahu camtuh...dengan hati yang panas membara aku berlari naik ke kaunters..serbu kaunter tuh..tapi perempuan lain yang ada kat situ mungkin perempuan yang corodik tuh dah pi toilet kot..apa lagi aku sampai mengigil nak tahan marah lah time tuh aku lapar giler..SAYA BELI TIKET KAT SINI..KENAPA BAGI TIKET NAIK KAT PEKELILING?SAYA NAK DUIT SAYA BALIK!terkejut perempuan tuh..aku ambil duit tuh..pergi cari tiket bas lain..alhamduillah rezeki aku ada bas kosong lgi..so aku dah boikot TRANASIONAL..SORRY LAH EK!!

  • ini pengalaman yang seronok dan klaka..jadi kenangan sampai sekarang..hehe..berlaku jga di Puduraya..aku tengah kalut2 nak turun ke platform ada wartawan kejar nak interview katanya..so aku pon cakap..sekejap je kan?ye lah bas aku dah nak sampai..ESOK PAGI MUKA AKU TERPAPAR MUKA PUNYA KAT MALAYSIA HARI INI DI TV3,haha(aku beria berlari nak turun ke platfor..rupa-rupanya bas lambat setengah jam...sekali lagi boikot aku terhadapi puduraya dan Tranasional semakin kuat)

  • nih aku nak cerita pasal sikap Encik2 Driver yang pernah aku jumpa..aku kalau balik rumah mesti berhanti kat depan bustop rumah aku je kan tak sampai Terminal Makmur lh kan..di saat aku aku kurang gemar..kalua dapat yang baik...ok lah kan..nih jumpa yang teruk..teruklah kan..ada tuh siap cakap kat aku..SETIAP KALI JUMPA BUSTOP SAYA KENE BERHENTI KE?BERSIRAP DARAH AKU..apa nak buat cakap terima kasih ja lah...pernah juga dapat yang terlebih peramah..siap ajak aku duduk depan dekat kerusi depan pintu sebalh driver lah kiranya nak ajaak bersembang..aku pun layan je lah..sebab aku duduk seat depan..dia dok panggil aku..ok lah aku layan..dia pon dah tua pangkat pacik dah. tapi yang aku tak leh blah tuh mengedik plus mengade taik kuda pulak..dalam haaaaaati aku nih dok menyumpah seranah je lah..sabar je lah ngan pakcik gatai nih..nak sembang-sembang je lah..ni nak nombor lah..jangan arap aku nak bagi..tumbuk aku bagi..nak ajak keluar lah...sepak kang!!!aku pon layan secara orang yang bereducated je lah kan...nasib baik orang tak ramai dalam bas tuh...tapi ada juga nassihat dan pedoman daripada mulut pacik tuh yg boleh dijadikan sempadan di hari muka...puihh...(terima kasih lah ye belanje minum)

  • yang paling best dapat duduk sebelah budak yang sporting dan best berborak..dari mula perjalanan sampai akhir perjalanan,,,kami asyik berborak je..pedahal tak kenal pon itu budak..yang aku tahu dia junior kat upm gak..so aku tak kisahlah berborak dengan budak tuh..pangkat adik je pong...ok...terima kasih juga belanje saya air dan membuatkan perjalanan saya seronok..hehehe

sebenarnya banyak yang berlaku sebelum,semasa dan selepas menaiki pengakutan awam tersebut..tetapi tak dapet lah den nok corito semuo bendo kek sini kan...sepanjang apa yang ditemuhi boleh dijadikan sebagai pedoman dan pengajaran untuk kita cuba baiki diri dan muhasabah.. itu tak cerita lagi pasal orang gila,budak yang terbiar,pengemis..penjual yang paksa org beli,penagih kononnya dlm keadaan susah,org yang bergaduh tengah jalan, dan macam2 lagi. semua itu kita cuba lihat dan jadikan sebagai pedoman.

PENGAJARAN yang boleh diambil..

  • berbudi bahasa walaupun dengan sesiapa sekali pon tak kira lah dia hanya pengemis...
  • sentiasa melemparkan senyuman yang manis...orang lain pon akan senang dengan kita
  • kalau takot nak berderma sebab takot kene tipu..derma jelah dengan niat kerana Allah..kalu dia tipu..kita dapat dua pahala..satu pahala sedekah..satu pahala kene tipu..
  • jangan terlalu memandang rendah pada orang lain walaupun dia hanya penjaga toilet.
  • sebelum mulakan perjalanan niatkan kerana Allah dan berdoalah agar dipermudahkan setiap urusan.
keseorangan menanti di pekeliling -,-

cukuplah sampai disini sahaja pengkongsian ye..
terima kasih sudi baca.. peace!!

No comments:

Post a Comment