Friday 29 March 2013

KISAH 50sen

Assalamualaikum..

Sekarang aku masih berada di SISFEC sambil menunggu bas pulak. Ada satu kisah yang mahu aku kongsikan.ehh.. bukan satu kisah rasanya lebih dari satu kisah...hhuhu.. tadi aku rasa macam panas sangat..sekarang aku rasa macam nak beku pulak...tapi lebih baik sejuk daripada panah..ke camner?tak kisah lah kan..hee...suka merapu ikan kerapukan..tapi nape perut nih rasa nak makan lagi ye..lapar..mulut rasa nak mengunyah je...
Kisah 1
Aku serba salah nak caj 50sen kat member aku yang nak topup ngan aku. Sekarang aku jual topup untuk menampung sara hidup aku tapi taks berape nak berbaloi lah. Aku jual pon sekadar nak tolong kawan2 aku. Kami kan kelas kat dalam hutan..jadi senang lah sape nak topup. Ada jugak yang berkira taknak bayar 50sen. Aku tak kisah tapi beragaklah cara tuh kan.. 
Kisah 2
Hari lewat petang jugak aku baru pulang dari rumah kakak aku di Melaka. Tunggulah aku kat bustop nih..tunggu bas UPM nih kan. tetiba ada dua orang budak Cina nih cakap ke aku " Kak ada 50sen tak saya nak pinjam" aku pun pandang pelik lah jugak. Aku cari duit dalam purse aku. Pastuh bagi kat dia. Dia punyalkah seronok dapat duit tuh. Rupa-rupanya dia tak cukup duit nak bayar tambang bas. Yang kelakarnya nak pinjam..bila nak pulangnya...macam pas nih boleh jumpa je kan.huhu...
Kisah 3
Kejadian nih berlaku di cashier Giant,Mines. Waktu didepan aku ada foreign dari Singapura berbangsa India(aku nampak camtuhlah kan). Dia nak pakai credit kad tapi tak boleh. Dia pon cari-cari duit dalam purse dia tak cukup. ada 200 ringgit je. dia sepatutnya bayar 270.50 ringgit. Lebih tuh dia bising2 cakap kat cashier th dia nak pergi jumpe husband dia. Cashier tuh cakap call lah husband..dia cakap tak ada phone. Aku dah tengok barisan dah panjang dah..kesian pulak kat orang belakang..aku pun take the action..pergi ke perempuan tuh..dia still bising2..pastuh dia cakap ada tak sape2 paham english.aku pon pergi kat dia..aku cakap aku faham.. pastuh..aku konon2 ye jadi translator ke cashier tuh. pedahal aku dah tahu budak tuh paham je. Aku pon tak tahu nape aku baik sgt nak tlg dia..aku pon cakap kat perempuan bising tuh aku tplong bayar lagi 70.50 ringgit lagi..nanti bayaran kat aku balik. ok..baru paham..dia pon terus pergi cari laki dia dalam masa 2-3 minit dia datang ngan laki dia. bayarlah balik duit aku dia bagi kat 71 ringgit.dia suruh aku keep the change. ok lah kan..aku tak tahu nape aku berani sgt nak bagi duit aku kan.


Maka begitulah cerita aku...kalau boleh dijadikan iktibar jadikanlah..aku sekadar berkongsi apa yang aku alami sepanjang hidup aku nih.

TERIMA AKSIH ^_^

No comments:

Post a Comment